2004-02-24
 

MELBOURNE - Dinsdagochtend, 07:21. Het is nog frisjes buiten.

Irreversible

Gisteravond liep ik langs de ietwat artistieke Lumière-bioscoop, en zag de posters voor de "controversiële" film Irreversible. De film is in delen van Australië verboden, omdat 'ie nogal schokkend is. Dat wekte natuurlijk mijn nieuwsgierigheid. Bovendien was het maandag, de el-cheapo avond voor de bioscoop ($AUS7,-), dus ik besloot te zien waar al die commotie om te doen was. In ieder geval niet om de foto hiernaast!

"Irreversible" is een Franse (ondertitelde) film van regisseur Noé, die toont hoe gebeurtenissen onomkeerbaar zijn (zoals de titel al doet vermoeden). Het verhaal wordt verteld in omgekeerde volgorde; je ziet steeds eerst het gevolg, en vervolgens hetgeen daartoe leidde. De cameravoering is erg... artistiek. In het begin van de film (het einde van het verhaal) is de cameravoering letterlijk duizelingwekkend, er wordt constant geroteerd en de vanuit rare hoeken gefilmd. Ik zal niet te veel over het verhaal loslaten voor diegenen die 'm nog willen zien (?!), maar het draait om het lot, en de hoe de toekomst afhankelijk is van de keuzes die je maakt, maar nog veel meer van toevalligheden. Een der hoofdpersonen beweert zelfs dat de toekomst vastligt, en dat wordt natuurlijk aardig gereflecteerd door het feit dat de film terug in de tijd gaat. Dat was, laten we zeggen, de Frans-literaire invloed in de film.

Waarom was de film nu zo controversieel? Wel, het gaat om twee scenes. In de ene, aan het begin van de film, wordt iemands hoofd tot moes wordt geramd met een brandblusser - en dit alles vol in beeld. De andere scene, nog schokkender, toont in detail hoe een vrouw verkracht en in elkaar geslagen wordt in een voetgangerstunnel. Een verschrikkelijk gezicht; mensen verlieten de bioscoop, ik zag tranen her en der. Ik had ook de neiging mijn hoofd af te wenden, en ik kan me voorstellen dat mensen er nare dromen van krijgen. Gelukkig was de rest van de film niet zo schokkend (het 'voorafgaande' kwam daarna!).

Het was een intrigerende film; verschrikkelijk in zekere zin, maar geen film die ik licht zal vergeten.


0 Reacties:

Een reactie plaatsen


Emacs, the UberEditor Powered by Blogger