Eind deze week gaan we twee weken op vakantie – naar Zuid Korea. Ik ben benieuwd. Het is niet direct de meest voor-de-hand-liggende vakantiebestemming, maar FinnAir specialiseert zich in de Aziatische markt, en biedt directe vluchten tegen aantrekkelijke voorwaarden.
Hoe dan ook, ik ben erg benieuwd naar het land. Na mijn eerdere avonturen met Koreanen elders (zie m'n oudere blogs) heb ik in ieder geval een positief beeld van Koreanen gekregen, en een beetje een idee van het leven aldaar. Maar ongetwijfeld is de werkelijkheid een beetje anders.
Ik heb het nodige gelezen over het land, en we bekeken enkele documentaires. Die gaan meestal over Noord-Korea, of tenminste the Koreaanse Oorlog. Die oorlog is uiterst interessant, maar laat ik daar hier niet verder op ingaan. Belangrijkste punt voor ons is dat in 1953 een wapenstilstand werd getekend, maar dat de oorlog nooit formeel geëindigd is… Sterker nog, in 2009 zegde Noord-Korea zelfs die wapenstilstand op. En recentelijk waren er allerlei kleinere en grotere incidenten, met als voorlopig hoogtepunt het zinken van een Zuid-Koreaanse marineschip, wellicht door een Noord-Koreaanse torpedo. Laten we hopen dat er geen (nucleaire) oorlog uitbreekt tijdens ons verblijf. Zoiets kan je dag behoorlijk verpesten.
Minder actueel, maar ook interessant waren de beschrijvingen van Hendrik Hamel, die in 1653 strandde in Korea, en als eerste westerling schreef over het land en zijn bewoners. Zijn roem lijkt in Korea veel groter dan die in Nederland; de Nederlandse Wikipedia schrijft zelfs dat Hamel (헨드릭 하멜) tot de komst van Guus Hiddink (거스 히딩크) de bekendste Nederlander was in Z-Korea. Ik schreef eerder over Hamel in… december 2003 (zie de oude ChangeLog). Meer dan zes jaar… man, vliegt de tijd!
Al dat soort dingen zegt natuurlijk weinig over het dagelijks leven in het Zuid-Korea, anno 2010. Hoe dat er aan toegaat zal ik in de komende weken ondervinden. Onder andere via de trein (Korail, met de special KR Pass) – KORAIL wants to be a beautiful bridge that connects people's heart, and not just some iron-made transportation. Dat klinkt goed!